A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzése, amely a zöld állítások elterjedtségét és a fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálta, széles körű nemzetközi figyelmet kapott. A tanulmány szerint gyakran nem egyértelműek vagy zavarosak a vállalkozások által használt zöld állítások, és a fogyasztók jelentős része nem ismeri az egyes állítások és jelölések pontos tartalmát.

A GVH felidézte, hogy tanulmányának megállapításai szerint a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. Számos vállalkozás logókkal támasztja alá „zöld” működését, ugyanakkor nem mindig azonosítható vagy magyarul nem elérhető a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer.

GVH nemzetközi panelbeszélgetése

A GVH egy nemzetközi online panelbeszélgetést szervezett a fogyasztóvédelmi jogérvényesítés zöld átállásának növekvő szerepéről. Bak László, a GVH elnökhelyettese szerint Európa-szerte fontos téma a környezetre vonatkozó állítások vizsgálata, és a GVH is aktív szerepet vállal ezen a területen.

Javaslatok a fenntarthatóság érdekében

A GVH tanulmánya számos javaslatot tartalmaz a jogalkotónak és a piaci szereplőknek. Egyebek mellett többszintű, államilag szabályozott fenntarthatósági jelölőrendszer kialakítását javasolja, amivel elősegíthető a fogyasztók tájékozódása és a fenntartható vállalati működés.

forrás MTI