A tavaly februárban bevezetett új alapellátási ügyeleti rendszer sikeresen teljesített, jelentette be Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára egy budapesti sajtótájékoztatón.

Az államtitkár elmondta, hogy az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) koordinálásával működő ügyeleti rendszer a betegbiztonságot helyezi előtérbe. Az új rendszerben az ügyeleti autók minden járásban a terepviszonyoknak megfelelően lettek kiválasztva, és a háziorvosok magasabb óradíjat kapnak a mentőszolgálattól.

Az új rendszer bevezetése óta 103 ezer hívás érkezett a központi, 1830-as telefonszámra, és 306 ügyeleti óra alatt 312 ezer beteget láttak el. Rétvári szerint nem igazolódtak be azok a félelmek, amelyek szerint az új rendszer alultervezett lenne, és hosszú várakozási időkkel járna. Átlagosan óránként egy beteg jutott egy ügyeleti órára.

Az 1830-as telefonszám az ügyeleti időszakban folyamatosan hívható, hétköznap 16 órától másnap reggel 8 óráig, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap.

Rétvári említette, hogy az elmúlt években jelentősen emelkedett a mentőszolgálat költségvetése, 2010-ben 27 milliárd forintról 2024-re 86 milliárd forintra.

Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója szerint az ügyeletet országosan 155 telephelyen működtetik, és Fejér és Pest vármegye is csatlakozik az új rendszerhez február 1-jétől. Az ügyeletek többségében enyhe, könnyen ellátható esetekkel keresték fel őket. A háziorvosi alapellátásban megjelent 196 ezer beteg közül 325 bizonyult súlyos esetnek, de a betegek 90 százaléka otthonában vagy az ügyeleti telephelyen ellátható volt, csak 10 százalékuk került kórházba.