szuezi csatorna

A Trans-Sped komplex logisztikai szolgáltató cég közleménye szerint a következő hónapokban jelentős késésekre és áremelkedésekre kell számítani a világkereskedelemben. A változások oka, hogy több nagy hajózási vállalat határozatlan időre felfüggesztette konténerhajóik áthaladását a Szuezi-csatornán, reagálva az elmúlt hetek politikai eseményeire.

Ez a helyzet komoly kihívások elé állítja a logisztikai iparágat, amelynek következményei világszerte érzékelhetőek. A logisztikai vállalatok előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és gyártó cégek pedig késéssel és magasabb szállítási díjak mellett kapják meg rendeléseiket, ami hiányokat okozhat a kereskedelemben. Mihály Attila, a cég szakértője szerint a helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a hajók útvonalát folyamatosan követő platformok biztonsági okokból nem mutatják a veszélyeztetett térségben haladó hajók neveit.

A felfüggesztések következtében számos teherszállító hajó alternatív útvonalat választ, például a Jóreménység foka felé, ami jelentősen megnöveli az utazás távolságát és idejét, valamint jelentős többletköltséget ró a megbízókra. A szakértő szerint ez az új útvonal mintegy 800-900 ezer dolláros többletköltséget jelenthet egy hajónál.

Mihály Attila gazdasági előrejelzések alapján azt is megjegyezte, hogy a tengeri szállításban bekövetkező áremelkedések globálisan akár 0,5-0,6 százalékkal is növelhetik az inflációt. Hozzátette, még akkor is hónapokra lesz szükség a helyzet normalizálódásához, ha a Vörös-tenger újra biztonságosan hajózhatóvá válik, és időbe telik, amíg pótolják a termelésben kialakult hiányokat.

A helyzetet bonyolítja, hogy Kínában, a világ egyik legnagyobb logisztikai központjában, a kínai holdújév idején leáll a forgalom, ami további késéseket okozhat. Mihály Attila szerint a hajótársaságok már jelezték, hogy a tervezett szállítások csúszása nem csak néhány napot, hanem akár több hetet is jelenthet.

forrás mti