Gondoltál már arra, hogy ugyanazt a terméket két különböző időpontban teljesen más áron kapod meg – ugyanazon az oldalon? Nem feltétlenül akcióról vagy véletlenről van szó. A háttérben egy egyre kifinomultabb technológia, a dinamikus árazás dolgozik, ami valós időben alakítja az árakat vásárlói viselkedés, napszak és kereslet alapján. A kérdés csak az: ki irányít valójában? Te, vagy az algoritmus?
Az ár, ami sosem marad ugyanaz
A dinamikus árazás lényege, hogy a rendszer folyamatosan figyeli a vásárlói aktivitást és a piaci mozgásokat, majd ennek megfelelően automatikusan változtatja az árakat. Ha egy termék iránt hirtelen sokan érdeklődnek, az ára percek alatt megemelkedhet. Ha viszont kevesen kattintanak rá, a rendszer lejjebb viszi, hogy ösztönözze a vásárlást.
Ezzel a módszerrel már nem csak légitársaságok és szállodák élnek, hanem ruhaboltok, elektronikai webáruházak, sőt, élelmiszerláncok is. A vásárló pedig gyakran észre sem veszi, hogy az „akció” valójában egy jól kiszámított algoritmikus döntés eredménye.
Napszak és böngészési szokások: a láthatatlan árnyalatok
A legtöbb ember hétvégén vagy esti órákban böngészik webshopokat. A cégek pontosan tudják ezt, és gyakran ehhez igazítják áraikat. Például hétfő délelőtt, amikor kevesebben vásárolnak, sok termék átmenetileg olcsóbb lehet – így a tudatos vevők akár jobb ajánlatokat is kifoghatnak, mint a péntek esti „akcióban”.
Sőt, az sem mindegy, hogy milyen eszközről böngészel. Egyes vizsgálatok kimutatták, hogy a prémium kategóriás telefonról érkező látogatók magasabb árakat látnak ugyanarra a termékre, mint a laptopról vagy olcsóbb készülékről érkezők.
A kosárelhagyók titkos kedvezménye
A webshopok pontosan látják, ha valaki betesz valamit a kosárba, majd nem fizet. Sok esetben az algoritmus néhány órán vagy napon belül „utánaküld” egy személyre szabott kedvezményt, hogy visszacsábítson. Ezzel gyakorlatilag alkudozás nélkül érhetünk el jobb árat – feltéve, hogy türelmesek vagyunk.
Ez a taktika egyre elterjedtebb, és a cégek ügyesen használják ki a vásárlók pszichológiáját: ha egyszer már kinéztünk valamit, nagyobb eséllyel térünk vissza, ha „ajándékba” kapunk egy kis kedvezményt.
Tudatos vásárlás a változó árak korában
A dinamikus árazás nem ördögtől való, sőt, jól használva a vásárló javát is szolgálhatja. A probléma az, hogy sokan nincsenek tudatában annak, hogy a látott ár nem fix, hanem rugalmasan változik. Érdemes több időpontban is ellenőrizni a kiszemelt termék árát, esetleg inkognitó ablakban vagy másik eszközről böngészni, hogy tisztább képet kapjunk.
Aki felismeri az algoritmus működését, előnyt kovácsolhat belőle. Aki viszont vakon bízik abban, amit elsőre lát, könnyen többet fizethet ugyanazért.
Az új vásárlói tudatosság kezdete
A dinamikus árazás elterjedése egy új korszakot hozott: a vásárlás többé nem statikus, hanem élő folyamat. Ahhoz, hogy ne az algoritmus diktáljon, érdemes megérteni a játékszabályait. Mert lehet, hogy nem a péntek esti „villámakció” a legjobb ajánlat – hanem a csendes hétfő délelőtt.
Kép forrása: freepik.com